اخبار

کتاب خوب چه کتابی است؟

گفتن اینکه کتاب خوب چه کتابی است کار ساده‌ای نیست، زیرا تعریف مشخصی برای کتاب خوب وجود ندارد اما اگر بخواهیم به زبان ساده حرف بزنیم شاید بتوان گفت کتاب خوب کتابی است که در پایان آن احساس کنید چیزی به اندوخته‌های درونی شما اضافه شده است. برای تشخیص کتاب خوب چند راهکار ساده وجود دارد.
اولین کاری که می‌توانید انجام دهید ورق زدن چند صفحه اول است. یک شروع خوب نشان‌دهنده‌ی یک کتاب خوب است، شروع باید انگیزه‌ای برای ادامه دادن باشد. علاوه بر این، در همین صفحات می‌توانید ببینید نویسنده یا مترجم نگارش را به‌خوبی بلد بوده یا نه؟ کتاب خوب باید خوش‌خوان باشد و به‌خوبی ویرایش شده باشد. قطع کتاب، فونت و رنگ خوب و طراحی جلد مناسب هم مشخصه‌هایی هستند که یک کتاب خوب را در نگاه اول متمایز می‌کنند.
در ادامه نگاهی به شخصیت‌پردازی‌ها، دیالوگ‌ها و نقطه‌نظر کتاب بیندازید، کتاب خوب کتابی است که به‌راحتی بتوانید سر دربیاورید چرا نوشته شده است و می‌خواهد چه چیزی را منتقل کند. بخش‌بندی‌های کتاب و حتی حجم آن در تناسب با موضوع می‌توانند مهم باشند.
نکات بالا نشانه‌های یک کتاب خوب هستند و می‌توانند لیست کتاب های موجود برای خواندن در آینده را محدود کنند اما واقعیت این است که هیچ دلیلی وجود ندارد که هر کتاب خوبی را بخوانید و از آن مهم‌تر خوب بودن کتاب کاملاً به مخاطب بستگی دارد، ممکن است یک کتاب بسیار خوب نوشته شده باشد و حتی منبع معتبری به‌حساب بیاید اما برای گروه سنی خواننده مناسب نباشد یا ژانر مورد علاقه‌ی او به‌حساب نیاید. در ادامه درباره‌ی تکنیک‌هایی که می‌توانند به انتخاب کتاب بعدی‌‌ای که می‌خواهید بخوانید کمک کند صحبت می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *